Web Summit 2015 z pohledu vystavovatele

Když mi před pár měsíci přistál v počítači email o tom, že se můžeme s našim projektem Fripito zúčastnit projektu Web Summit Alpha, upřímně jsem nevěděl, oč jde, a ani mě to nijak zásadně nezaujalo. Email působil zcela univerzálně a považoval jsem jej za spam. Po pár dnech přišla již o něco osobnější připomínka, a tak jsem ji pročetl, nastudoval materiály a rozhodl se nás přihlásit. Web Summit je v tomto okamžiku asi největší start-up akce pořádaná v Evropě, konkrétně posledních pár let v Dublinu. Nečekal jsem, že bychom se do programu Alpha (nadějných nových projektů) vůbec mohli dostat.

Jak se stát Alphou

Web Summit je akce, na které se prezentuje vždy něco kolem 2000 startupů doslova z celého světa. Program Alpha je určen pro ty nejmladší projekty. Podmínky říkají, že nemusíte mít ani hotový produkt, jde o myšlenku, o její prezentaci a originalitu. Proto mě nepřekvapilo, že jsem dostal pozvánku k několika minutovému pitch (krátká prezentace) po Skypu. Vybral jsem si termín, odprezentoval Fripito nějaké slečně s neuvěřitelně hrozným irským přízvukem a nečekal jsem, že by něco následovalo. Týden na to se ozval jiný člověk z Web Summitu, že jsme byli předvybráni a že je potřeba druhé kolo s podrobnějším Pitchem a Q&A. I to jsem absolvoval po Skypu v absolutní pohodě, protože jsem byl přesvědčen o tom, že se nemáme šanci dostat. O týden později ale přišel email, že nás vybrali a jedeme do Dublinu.

Proč jsme se do Alphy dostali? Určitě svoji roli hrál fakt, že jsem o Fripitu mluvil už minimálně stokrát na různých akcích, a tak jsem měl srovnané myšlenky, dokázal je odprezentovat a bez problému odpovědět i na business orientované otázky. Druhým faktorem dle všeho bylo, že už máme existující produkt, který funguje a má pozitivní ohlasy. Až na akci jsem pochopil, že jsme jedni z mála mezi Alfami, kteří se něčím takovým mohou pochlubit. Většina prezentovala produkt ve fázi vývoje.

 

IMG_4666

 

Komunikace před Web Summitem

Web Summit je opravdu obrovská akce. Cca 30 000 návštěvníků a cca 2 000 startupů je opravdu hodně. To se projevilo už při komunikaci před akcí. Pořadatelé věděli, co dělají, ale veškerá komunikace byla hromadná, necílená a tudíž dost zmatečná. Přišel email, že je potřeba něco vyplnit. Tak jsem to obratem vyplnil. Za tři dny přišel email, ať to nezapomenu vyplnit, tak jsem vše zkontroloval a ok. Za další 3 dny přišel další email s tím, že se blíží uzávěrka a že ty informace vážně potřebují. Tak jsem na něj odpověděl, že to tam přeci už je. Přišlo jen ok a den na to další upomínka a já pochopil, že všechny emaily chodí všem bez ohledu na to, co jste udělali a co ne.

Pokud se chystáte na podobnou velkou akci, mám pro vás tip. Buďte aktivní a asertivní. Díky mojí nekonečné komunikaci s Irskem jsme prezentovali hned první den, což se ukázalo nejlepší. Získali jsme celkem dobré místo v Green Village, která byla mnohem lepší než ostatní části výstavy. A protože jsem odpověděl až po 48 hodinách, tak jsme se nedostali do soutěže Pitch by Audi, což mě doteď mrzí.

 

IMG_0447

 

Příprava na Web Summit

Tušili jsme, že v Dublinu bude hromada lidí, a tak jsme naštěstí včas koupili letenky pro 4-členný tým. Vzali jsme i vývojáře, aby nasáli atmosféru a něco se přiučili na přednáškách, což bylo super. Podcenili jsme hledání ubytování, AirBnB bylo beznadějně vybrané dlouho před akcí, a tak jsme skončili v HolidayInn Expressu na druhé straně města. Ubytování bylo za rozumný peníz, výrazně levnější, než to, co zbylo v AirBnB, ale doprava byla peklo. Jsem opravdu rád, že se Web Summit stěhuje do Lisabonu.

Na akci jsme vezli asi 800 letáků, které jsme rozdali hned první den a klidně bychom jich rozdali 2x nebo i 3x víc. Na druhou stranu akce nebyla zaměřená na naše zákazníky, takže reakce byla dost slabá. Vezli jsme asi 500 vizitek, které došly druhý den, což byla velká škoda, protože jestli můžete něco na Web Summitu dělat, tak je to networking. A vezli jsme roll-up, který se nám nakonec nepodařilo využít, protože všechno bylo striktně podle regulí a v designu pořadatele.

 

IMG_0462

 

Co na Web Summitu nefungovalo

Pokud chcete na Web Summitu najít investora pro svůj nový projekt a nevymysleli jste zrovna druhý Facebook, tak na to v klidu zapomeňte. Na naší prezentaci jsem mluvil asi s desítkou lidí, co měli na visačce napsáno “Investor” a nikdo z nich rozhodně nebyl investorem v pravém slova smyslu. Ti zajímaví, hodnotní a přínosní investoři na akci určitě byli, ale šance, že si vás všimnou, byla limitně blízká nule.

Pokud jste stejně jako já očekávali, že prostřednictvím konferenční appky získáte kontakty a dohodnete si konkrétní schůzky s investory a novináři, tak to letos rozhodně nefungovalo. Důvod byl snadný – prakticky nefungující WiFi na místě v kombinaci se zmatenou appkou, která v offline byla k ničemu, znamenalo, že nikdo appku nepoužíval a snaha někoho kontaktovat byla k ničemu.

A pokud někdo čekal, že se postaví ke svému stánku a ono se aspoň něco stane, tak jediné, co se stalo, bylo to, že kolem něj bez zájmu proudil nekonečný dav lidí. Bez dobré přípravy a aktivního přístupu byla účast start-upu na WebSummitu úplně k ničemu.

 

IMG_4622

 

Co na Web Summitu fungovalo

Jsme už vycvičení z jiných veletrhů, takže jsme aktivně oslovovali kolemjdoucí a vybírali si. Nejvíc nás zajímali novináři (zelené visačky), které jsme doslova tahali na stánek, vnucovali jim vizitky, ukazovali a dávali beta přístupy. To fungovalo skvěle. Investory a běžné návštěvníky jsme nechávali svému osudu a komunikovali s nimi jen v případě, že o to sami stáli. A druhou zájmovou skupinou pro nás byly oborově příbuzné start-upy. To byla oblast, kde jsme udělali asi nejvíc úspěšných zásahů a proč pro nás mělo smysl na Web Summit jít.

Další věc, která určitě v programu Web Summit Alpha fungovala, bylo získávání zpětné vazby. Na jednom místě, během jednoho dne jste mohli mluvit se stovkami lidí doslova z celého světa, takže jste mohli vyhodnotit rozdíly v přístupu, očekáváních a hodnocení vašeho produktu.

A třetí věc, která bezesporu funguje je získání kreditu. To, že jsme byli vybráni do Web Summit Alpha, nám už otevřelo několik dveří a pomáhá nám to v další komunikaci.

 

Závěr

Web Summit je mega akce. Je snadné se na ní ztratit, je snadné narazit na problémy jako nefungující WiFi, audio technika, špatné zásuvky, chybějící komunikace apod. Na druhou stranu to pro nás pořád byl organizačně jeden z nejsnazších veletrhů a výsledek pro nás stál za to. Dostali jsme se mezi Top 7 travel startupů na akci podle irského časopisu Travel Extra, nadělali spoustu kontaktů a potkali nespočet zajímavých lidí. Není to určitě věc levná, není určitě vhodná pro každý start-up, ale pokud chcete dělat něco globálního, tak to stojí za zvážení.

 

Honza Březina, zakladatel Fripito

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *